f Blog Cikgu Yushaniza-Bahasa Melayu: CONTOH SOALAN PEMAHAMAN

CONTOH SOALAN PEMAHAMAN


Latihan Pemahaman

Baca petikan di bawah dan jawab soalan-soalan berikutnya.

PENULISAN buku ini secara jelasnya ditulis dengan objektif besar untuk menjadikan sebagai panduan kepada pelajar dan golongan akademik untuk menulis karya ilmiah menggunakan format yang seragam dan profesional.
Mengemukakan contoh serta rujukan yang lengkap kutipan dalam usaha untuk menyelaraskan format penulisan bersifat ilmiah.
Biarpun banyak format yang dikemukakan sebelum ini tidak banyak yang telah termaktub khusus untuk format penulisan ilmiah.
Penulisan karya yang ditulis dalam 13 bab besar hasil usaha oleh 8 orang tenaga pengajar Universiti Teknologi Malaysia ini harus mendapat pujian.
Pecahan bab terdiri daripada, Pengenalan: Penulisan Ilmiah, Pendekatan Penulisan, Rampai Penulisan Ilmiah, Pola Penulisan Ilmiah, Pedoman Tatabahasa Melayu dalam Penulisan, Laras Bahasa Ilmiah, Penomboran dan Susunan, Pemerengganan dalam Penulisan Ilmiah, Kutipan Dalam Penulisan Ilmiah, Ejaan dalam Penulisan, Tanda baca, Bibliografi dalam Penulisan Ilmiah dan Penyuntingan. Jika dilihat dari pecahan bab yang diutarakan hampir semua perkara besar atau mustahak dalam aspek penulisan ilmiah telah ditelusi. Justeru, tentunya ia lebih memudahkan pembaca mengikutinya secara berkesan.
Di dalam bab pertama Pengenalan: Penulisan Ilmiah, penulis telah menekankan etika penulisan ilmiah yang dilengkapi dengan rujukan daripada al-Quran dan menyorot beberapa penulisan ilmuan Islam berkaitan etika.
Etika penulisan ilmiah ini sebenarnya sangat penting diketahui sepenuhnya dalam memastikan penulisan yang benar-benar bertanggungjawab. Begitu juga dengan aspek penghayatan terhadap etika. Ini memandangkan etika yang telah digariskan perlu difahami dan dihayati atau dalam kata lain secara teori dan praktis.
Jika dlihat secara amnya corak penulisan buku ini menggunakan bahasa yang mudah dengan dibantu gambar rajah dan carta yang membolehkan pembaca lebih memahami isi kandungannya. Selain itu, contoh-contoh yang dikemukakan adalah jelas dan mudah difahami.
Penulis tidak ketinggalan memasukkan elemen kemahiran menulis serta penyuntingan. Kedua-dua unsur ini sememangnya amat penting dalam menterjemahkan cetusan idea secara lebih matang. Gabungan ini juga menjamin fakta yang diterangkan lebih padat dan dapat difahami.

1.
Wacana di atas merupakan sebuah
A. kritikan sastera
B komentar
C ulasan buku
D berita
E sastera

2. 
Fokus utama petikan wacana di atas ialah
A penghayatan terhadap isi buku
B buku dengan bahasa yang mudah, lengkap dengan gambar rajah
C buku panduan lengkap penulisan ilmiah
D mengenai etika penulisan
E kemahiran penulisan dan penyuntingan

3.
Pembaca boleh mengikuti buku ini secara berkesan kerana
A hampir semua perkara besar atau mustahak dalam aspek penulisan ilmiah telah ditelusi
B ia mengandungi 13 bab besar dengan 8 penulis
C kerana terdapat aspek penghayatan terhadap etika
D menggunakan bahasa yang mudah dengan dibantu gambar rajah dan carta

No comments:

Post a Comment